Saturday, July 13, 2013

تعویض مفصل زانو چیست؟

تعویض مفصل زانو چیست؟(Total Knee Replacement)
 برای دیدن عکسها به وب سایت www .drsherafatvaziri .com مراجعه کنید

مفصل زانو از مهمترین مفاصل تحمل کننده وزن بدن میباشد و بیش از هر مفصل دیگری در بدن مستعد به آرتروز (Osteoarthritis) میباشد.
آرتروز زانواز جمله ناتوان کننده ترین اختلالات ارتوپدی میباشد و در سنین بالای ۵۰ سال شیوع بیشتری میابد.عوامل متعددی باعث تسریع روند شروع و پیشرفت ارتروز زانو میشوند:
۱)افزایش سن بعد از ۵۰ سالگی
۲)خانمها
۳)اختلالات زاویه ای اندام تحتانی مثل زانوهای پرانتزی(Genuvarum )
۴)سابقه شکستگیهای داخل مفصلی و اطراف مفصلی
۵)آسیب مزمن رباطهای صلیبی خصوصا رباط صلیبی قدامی(Anterior Cruciate Ligament,ACL)
۶)آسیب مزمن منیسکها(Meniscal injury)
۷)آسیبهای غضروفی(Chondral Lesion)
۸)استعداد ژنتیکی
۹)عادات غلط نشستن و راه رفتن
۱۰)چاقی
۱۱)سیگار
راههای درمانی متعددی برای آرتروز زانو وجود دارد که بر حسب سن بیمار و شدت آرتروز از درمانهای دارویی تا درمانهای جراحی متغییر میباشد
در مواردیکه آرتروز زانو به حدی شدید شده است که دیگر نمیتوان درد ناشی از آن را بوسیله دارو تسکین داد درمانهای جراحی لازم میباشند که مهمترین آنها تعویض کامل مفصل زانو میباشد.

جراحی تعویض مفصل زانو یکی از پیشرفته ترین درمانهایی است که در حال حاضر برای موارد شدید آرتروز زانو انجام میشود . این جراحی از میزان موفقیت بالایی برخوردار است به شرطی که از پروتز های استاندارد روز دنیا استفاده شده ، جراح ماهر و اگاه به این جراحی خاص آن را صورت دهد و بیمار دوره بازتوانی مناسبی داشته باشد (.عکس ۱)

در طی این عمل ابتدا کلیه سطوح غضروفی  در طرف ران و نیز ساق که به علت ارتروز تخریب شده برداشته میشوند و سپس این سطوح توسط پروتزی از جنس آلیاژهای کاملا پیشرفته پوشانیده میگردند و در نهایت بین این دو با یک قسمت از جنس پلی اتیلن پر میگردد تا قابلیت لغزندگی مفصل زانو تکمیل گردد.(عکس ۲و ۳)
 در طی این عمل کلیه اختلالات زاویه ای زانو که ناشی از آرتروز باشند نیز اصلاح میگردد.(عکس ۴)

در صورتی که در عمل جراحی عارضه ای نداشته باشیم معمولا حداکثر ظرف سه روز بیمار با پای خود و به کمک عصا از بیمارستان مرخص میگردد.

 طول دوره بازتوانی این جراحی حدود ۳ ماه میباشد و در صورتی که هر دو پا نیاز به این جراحی داشته باشند میتوان با فاصله یک هفته تا سه ماه پای دوم را نیز تحت جراحی قرار داد.
مهمترین عامل موفقیت در این جراحی ، انجام آن توسط جراح ماهر که به نکات ظریف دقت لازم را دارد میباشد.عمر این پروتزها در شرایط ایده آل بین ۱۵ تا ۲۰ سال میباشد و پس از پایان عمر مفید انها مجددا با پروتز دیگری جایگزین میگردد.
بر خلاف سالیان گذشته که برای انجام عمل جراحی تعویض مفصل محدودیت سنی قایل بودند امروزه دیگر این عمل در شرایط خاص در سنین پایین یا خیلی بالا هم صورت میپذیرد تا افراد در هر سنی بتوانند از حداکثر ظرفیت سلامتی خود استفاده نمایند.


No comments:

Post a Comment